Friday, January 14, 2005

MSM lies of 2005

The MSM war on truth and America never ends. I have decided to begin cataloging MSM lies as they appear during the year. I will add each one to this post so that we will have them in one place for future reference. This post should make interesting reading by December.

1) January 14, 2005. Pulitzer prize winning cartoonist Matt Davies falsely writes that Conservative pundits are "lining up" to defend Armstrong Williams and the administration. Hat tip to Michelle Malkin.

2) January 17, 2005. Seymour Hersh uses numerous falsehoods to back up his claim that the U.S. is preparing to invade Iran. This one is a little unique in that I wish it were true. I hesitated to include this one also because Seymour Hersh may not qualify as "mainstream". The MSM does not hesitate to use him when it suits their purpose. Here are some experts from the DOD press release:

The post-election meeting he describes between the Secretary of Defense and the Joint Chiefs of Staff did not happen.

The only civilians in the chain-of-command are the President and the Secretary of Defense, despite Mr. Hersh’s confident assertion that the chain of command now includes two Department policy officials. His assertion is outrageous, and constitutionally specious.

Arrangements Mr. Hersh alleges between Under Secretary Douglas Feith and Israel, government or non-government, do not exist. Here, Mr. Hersh is building on links created by the soft bigotry of some conspiracy theorists. This reflects poorly on Mr. Hersh and the New Yorker.

Mr. Hersh cannot even keep track of his own wanderings. At one point in his article, he makes the outlandish assertion that the military operations he describes are so secret that the operations are being kept secret even from U.S. military Combatant Commanders. Mr. Hersh later states, though, that the locus of this super-secret activity is at the U.S. Central Command headquarters, evidently without the knowledge of the commander if Mr. Hersh is to be believed.

3) January 12, 2005. The allegedly anti-war soldier that committed suicide-by-police. The MSM portrayed a gunman in California as desperate to avoid a return to combat, while failing to mention that he had never seen combat, was not headed for combat and had a history of violence before ever entering the military under murky circumstances:
There's just one thing wrong with the sympathetic spin about the anti-war Marine. It's all dead wrong.

This much is true about Raya: The 19-year-old man did in fact serve with the Marines' 1st Intelligence Battalion's motor transport unit as a driver in Iraq.

But contrary to the impression left by initial media reports, Raya had never seen combat. And he was not headed back to Iraq. He had been transferred to a new unit scheduled for deployment to Okinawa. "During our investigation, we found he wasn't due to go back to Iraq, never faced combat situations and never even fired his gun," Stanislaus County Sheriff's Deputy Jason Woodman said.

Raya was high on cocaine at the time of the ambush, according to police reports. He was reportedly affiliated with the prison gang Nuestra Familia. Investigators found photos of Raya wearing gang colors and a shopping list in his bedroom safe that included body armor, assault rifles, and ammunition.

The drug use, the gang ties, etc. - all went unreported in the MSM in the MSM/DNC attempt to undermine the war effort.

4. January 26, 2005. Washington Post uses the term "centrist". The Washington Post describes several Senators that voted against Rice's confirmation as "centrist", including Tom Harkin, Mark Dayton and Carl Levin. Who wouldn't the Washington Post consider "centrist" [aside from Republicans, that is]? Who would the Washington Post refer to as "leftist"?

5. Late January/ Early February 2005 - Easongate. CNN executive Eason Jordan falsely claims that American soldiers are targeting journalists in Iraq. MSM/DNC refuses to cover the story until Jordan is forced to resign by the resulting blogosphere storm.

6. January 30, 2005 - L.A. Times prepares slanted story and headline in advance of the election. The headline had to be scrubbed from later editions due to the success of the elections, but the original version was rescued from the memory hole by S & C.

I include this item not because a headline was "slanted" [that happens every day], but because the slanted headline was prepared in advance of the actual events, thus making the headline a lie. Also, the L.A. Times' subsequent attempt to make the headline disappear down the memory hole consitutes another lie.

7. January 31, 2005 [This lie actually occured in 2004, but the story didn't break until January, 2005] - Bill Moyers misrepresents old testimony of James Watt. See also here and here.

8. February 10, 2005 - BBC reports a bogus story of a man who was jailed by the Israeli Army for refusing to shoot children. The only problem is, the story is false. BBC later retracted the story, but refused to back off claims that Israeli policy is to shoot children. Hat tip to LGF.

9. Ongoing lie dating back to 2003 and continuing probably throughout 2005 - "There were no weapons of mass destruction in Iraq." Without getting into the arguments over the justification for the war, this myth is simply false. American and coalition forces found enough WMD's to kill more people than the number that died on 9-11. The real question is, what happened to the WMD's that we didn't find and that were taken away while we were debating in the UN in 2002 and early 2003.

update - The New York Times admits (on 3/13/05) the existence of WMD's in Iraq at the time of the U.S. led invasion, but only for the purpose of attacking Bush over something else. Once NYT has finished attacking Bush, the WMD's disappear down the memory hole.

update - What has been found in Iraq.

10. February, 2005. PBS documentary falsely claims that Joseph McCarthy (R-WI) had something to do with the investigation that discredited Alfred Kinsey and the Rockefeller Foundation.

11. February, 2005. NYT columnist Maureen Dowd falsely claims to have been denied a White House press pass while Jeff Gannon received such a pass. Dowd failed to tell her readers that she was talking about two different types of passes. Dowd was denied a permanent pass while Gannon received a daily pass (the type that anyone can get).

12. February 25, 2005. Washington Post cartoonist Ted Rall falsely attributes comments on LGF to LGF itself.

13. March 6, 2005. AP uses a video of an unrelated car to bolster the claims of the Italian communist Sgrena regarding the shooting by American troops.

14. March 7, 2005. CNN falsely translated the words of Italian communist shooting "victim" (Sgrena) so as to misrepresent the speed that Sgrena's car was traveling when it approached the U.S. military checkpoint. CNN then removed the mistranslation from the story without acknowledging the "error" after Michelle Malkin noted the false translation.

15. March 13, 2005. The Philadelphia Inquirer, as if on cue from Ted Rall (see lie #12), has falsely attributed quotes from the comments at LGF to LGF itself.

16. March 19, 2005. The Minneapolis Star Tribune falsely claims that Little Green Footballs tried to deny any credit to Powerline for Powerline's role in exposing Rathergate.

17. Late March, 2005. Person(s) unknown created and circulated a fake memo purporting to show that the Republican Senate leadership would like to capitalize on Terri Schiavo's murder for political purposes in the next election. The MSM/DNC immediately condemned the Republicans but fell silent once the story started to implode. Update. Although a Republican lawyer now has stepped forward and taken credit for the memo, The Washington Post's original story attributing the memo to Republican "leaders" remains a lie.

18. March 28, 2005. CBS falsely reports that Terri Schiavo died and included in the story the claim that her husband was at her side at the time of death. While it was a mistake, rather than a lie, to print the obituary before Terri's murder is complete, the lie occurs because CBS includes a reference to Michael remaining at her bedside. CBS has no idea whether that will happen or not. Michael's faithfulness to his wife (and fitness to decide whether she lives or dies)continues to be at issue in the ongoing proceedings. CBS has obviously made up its mind and doesn't mind fudging an obituary to see that it happens. Hat tip to Michelle Malkin and Glenn Beck.

19. March 31, 2005. The New York Times acts in concert with Columbia University to cover up abuse by Arab professors of pro-Israel students.

20. April 1, 2005. The AP lied in stating that Sandy Berger destroyed only "copies" of crucial intelligence documents and that the originals remain in the government's possession. In fact, each of the three copies that Berger destroyed contained unique notes that now are gone forever. "Obviously he reviewed the notes on the five documents and destroyed the three that contained information damaging to the reputation of the Clinton administration."

21. April 11, 2005. AP published a story this morning that described Senate confirmation hearings that have not yet taken place. All such references then disappeared from the online version once AP was outed by Drudge and Lucianne. Maybe this story will earn AP another Pulitzer.

22. April 12, 2005. L.A. Times columnist invents a story about the Bush administration dispatching William Bennett to the Vatican to drum up support for the Iraqi invasion two years ago. In fact, no such thing occurred and William Bennett made no such trip. Click here, here and here.

23. Mid - April, 2005. A Boston Globe writer invents a story about a seal hunt in Canada (including graphic detail) and passes it off as actual news. Click here, here and here.

24. April 29, 2005. MSM/DNC refers to Bush' proposal for different indexing of SS benefits for upper income recipients as a "cut" in benefits. That is not mere spin, it is a lie. See Michelle Malkin and the Loudest Cricket for a summary of the liers.

25. April 30, 2005. The L.A. Times edited a Reuters report by omitting the speed of Guiliani Sgrena's car as it was fired upon by American soldiers. The omitted piece of information was crucial to the entire story.

26. May 3, 2005. The Detroit News falsely reported that a terrorist has been deported, even though the terrorist remains in the U.S. This story follows months of biased coverage and whitewashing of the terrorist threat and terrorist prosecutions in Detroit.

27. May 12, 2005. CBS falsely reports that Ken Starr opposes the Republican position on the filibuster rule. In fact, Starr was strongly critical of the Democrats' tactics and CBS falsely attributed that criticism to the Republicans.

28. May 12, 2005. Sacramento Bee columnist resigns after her habit of inventing characters is exposed.

29. May 14-15, 2005. Newsweek runs a false story that U.S. soldiers flushed the Koran in front of Islamic detainees. 15 people die in the "Newsweek riots." Newsweek lied - people died.

30. Mid-May, 2005. Linda Foley, President of the Newspaper Guild, falsely claimed that American soldiers are targeting journalists in Iraq. She made this claim even after Eason Jordan went down in flames on a similar claim earlier in 2005. She made this claim even though a terrorist training manual places a high priority on terrorist killing of journalists.

31. June 28, 2005. AP wrote in the past tense about a Bush televised address that had not yet been delivered. AP, of course included its usual spin. H/T Michelle Malkin and LGF.

32. July 1st, 2005. Molly Ivins falsely claims that Americans have killed more Iraqi civilians than Saddam Hussein ever did. Ivins later retracts and apologizes after she is outed by an indignant blog stormlet.

33. July 9, 2005. AP inserted words into a Tony Blair quote that Blair never said, thus weakening the anti-terrorism message in the wake of the July 7th attacks. [My original post misnumbered the lie as #32.] AP "corrected" a day later, but the damage was done.

34. July 15. 2005. L.A. Times falsely asserts that the White House Supreme Court short list is composed only of "White Men." This false assertions is later airbrushed without acknowledgment in the online edition. [The original post is misnumbered as #33].

35. July 6, 2005. The New York Times misquotes a military officer in an effort to make Bush' policies look bad and undermine the war effort. The Times would continue to feel backlash throughout July.

36. July 16, 2005. Seattle Times misrepresents a Senate report in an effort to rescue Joseph Wilson's reputation and salvage some sort of case against Karl Rove.

37. August 3, 2005. L.A. Times refers to the Federalist Society as "somewhat secretive." This statement is a lie.

38. August 12, 2005. New York Times finally attempts to spin the Air America scandal, but in doing so they edit out an admission from an Al Franken radio interview and they put words in Michelle Malkin's mouth.

39. August 15, 2005. The Detroit News inflates the numbers of "Palestinians" living in the Detroit metro area so as to inflate Muslim political influence.

40. August 16, 2005. Various MSM/DNC outlets, including NBC news, refer to the Israelis giving Gaza "back" to the Palestinians. But the "Palestinians" never had Gaza in the first place. Israel took it from Egypt in 1967.

41. August 19, 2005. Paul Krugman of the New York Times repeats the Florida recount lie. Krugman would spend at least one more column trying to explain this column.

42. September, 2005. Michael Kinsley reveals that CNN has coached its guests to sound angry during discussions of Katrina.

43. September 4, 2005. A Washington Post book review falsely claims that the biography in question accused Charles Colson of "cashing in" on his ministry. In fact, the book makes no such claim.

44. October 14, 2005. NBC's Today show stages a canoe stunt in which the reporterette pretends to be sitting in dangerous New Jersey floodwaters. In fact, her canoe was sitting on the ground in 4-6 inches of water.

45. October 16, 2005. ABC news falsely claims that weekend rioters in Toledo were white.

46. October 26, 2005. Warner Brothers movie "North Country" falsely claims to be a true story, yet claims to have been inspired by the Anita Hill affair, even though the events on which "North Country" are based took place 6 years prior to the Anita Hill affair.

47. October 26, 2005. USA Today alters a photo of Condoleezza Rice by adding demon eyes.

48. October 26, 2005. The New York Times published a small portion of a letter from deceased Corporal Jeffrey Starr, while omitting the remaining portions. The omitted portions supported the U.S. war effort. The Times sought to use the one small quoted portion as ammunition in its ongoing anti-war campaign.

49. October 29, 2005. The New York Times falsely represents Robert Novak to be a war hawk who sought to support the administration's war position and sought to obtain retribution against Joseph Wilson. Novak's anti-war position is well known.

50. November 11, 2005. MSNBC falsely claims that Bill O'Reilly advocates the terrorist destruction of San Francisco.

51. November 11, 2005. Chris Matthews misrepresents the administration's reasons for attacking Iraq and removing Hussein from power. The administration never claimed that Hussein planned 9/11, but Matthews and the MSM/DNC continue to use this strawman as a basis to snipe at the President.

52. November 19, 2005. Harper-Collins publishing house alters a photograph of an illustrator so as to satisfy anti-smoking PC concerns. The Columbia Tribune reported this on November 19th.

53. November 23, 2005. "Cartoonist" Walt Handelsman falsely claims that Bush and Cheney are smearing John Murtha's war record.

54. December 13, 2005. Various MSM/DNC outlets, including UPI and the San Francisco chronicle, falsely state that 30,000 civilians have died in Iraq since the American invasion. These outlets falsely attribute this statement to President Bush, who said nothing about civilians, but spoke of all Iraqi deaths, including military deaths. The Chronicle then changed its headline after the blogosphere pointed out the lie, but failed to note the change. UPI continued repeating the lie through December 30, 2005.

  • People's Pottage - permalink
  • Economics in One Lesson - permalink
  • Why Johnny Can't Read- permalink
  • Locations of visitors to this page